مهره محورخروجی گیربکس پژو۴۰۵
مهره محورخروجی گیربکس پژو۴۰۵ :
گیربکس ماشین مکانیزم بسیار بخصوصی دارد که به کمک آن می شود میزان مشخص شده ای از تعداد دور موتور را با استفاده کردن از چرخ دنده های متفاوت و با سرعت های مختلف ، به تمامی چرخ های آن خودرو انتقال داد.
گیربکس یا جعبه دنده از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده خودرو میباشد که اهمیت آن در یک خودرو برابر است با موتور آن خودرو گیربکس ۴۰۵ نیز همین نقش را در خودرو اعمال میکند.
وظایف گیر بکس
- امکان حرکت معکوس برای خودرو
- امکان درجا کردن موتور
- تبدیل گشتاور برای حالت های مختلف
قدرت پس از ورود به گیربکس توسط شفت زیر به محور اصلی انتقال می یابد در این موقع هر دنده ای که با کشویی مربوطه خود قفل باشد قدرت خود را از جعبه دنده خارج میکند . روغن مورد استفاده جعبه دنده های معمولی واسکازین نام دارد و غلظتی به مراتب بالاتر از سایر روغن های اتومبیل نیز دارد.
اجزای داخلی گیربکس
- شفت ورودی (خروجی از کلاچ)
- شفت خروجی ( تمام دنده ها به طور هرز روی آن قرار دارند)
- محور زیر ( محوری است که دنده ها روی آن پرس شده اند )
- برنجی (هم دور کننده دور دو چرخ دنده برای تعویض)
- توپی (کشویی روی آن حرکت رفت و برگشتی میکند)
- کشویی (به دنده ها قفل می شود و موجب تعویض دنده)
- ماهک (حرکت دسته دنده را به کشویی می دهد)
- چرخ دهنده های ۱و۲و۳ (دنده ۴ چرخ دنده ندارند)
- برنجی (هم دور کننده دور چرخ دنده برای تعویض)
علامت های مهم وجود مشکل در گیربکس :
- وجود سر و صدا در وسیله نقلیه هنگام توقف خوردرو (اگر که هنگام تعویض دنده صداهایی غیر معمول وجود داشته باشد به این دلیل است که گیربکس ( gearbox ) به شدت در حال فعالیت میباشد و قطعات گیر بکس در تماس با هم هستند و با هم برخورد میکنند و ایجاد صدا میکنند.)
- جا نرفتن دنده (در گیربکس هایی که دنده آن ها از جا در میرود ، دیگر خودرو با دنده که برایش تعیین شده حرکت نمیکند و آن را پس میزند و به حالت خلاص شروع به حرکت میکند.)
- کلاچ شل (وقتی که دنده را راننده نمی نواند عوض کند چون هنوز کلاچ درگیر است و با نیروی موتور می چرخد صدا های غیر منتظره مثل ساییده شدن شنیده می شود.)
- نشست کردن روغن (هر از گاهی باید روغن گیربکس ماشین نگاه کنیم و مطمئن شویم که روغن تیره رنگ است و بوی روغن سوخته نمی دهد.)
- لرزش یا تکان خوردن (وقتی گیربکس درست کار نکند در خودرو واکنش هایی مثل صدای سایش یا حس کردن آن به وجود می آید که نشان میدهد کلاچ فرسوده شده است.)
- ضعف واکنش (گیربکس ها موقع تعویض باید دنده ها را به طور مناسب جا بزنند و هنگامی که در این کار تعلل می کنند یا کلا انجام نمیدهند نشان می دهند که در آن ها عیب و ایرادی وجود دارد.)