محور چرخ دنده هرزگرد(میل دیشلی) پژو۴۰۵
محور چرخ دنده هرزگرد (دنده دیشلی)چیست؟
دنده دیشلی یا هرزگرد دیفرانسیل در ظاهر چرخ دنده ی کوچکی می باشد اما نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در عملکرد دیفرانسیل دارد.
دیفرانسیل خود باعث توزیع نیروی انتقالی از موتور و گیربکس به چرخ ها و حفظ تعادل خودرو میشود اما جالب این است دیفرانسیل انتقالی نیرو همراه با حفظ تعادل علت های خصوص سر پیچ ها که لازم است چرخ متحرکی که بیرون از پیچ قرار دارد نسبت به چرخ دیگر همان محور که در داخل پیچ است بیشتر بچرخد چگونه انجام میدهد و دیفرانسیل شامل چه اجزائی می باشد.
عملکرد دیفرانسیل و دنده دیشلی
برای تغییر زاویه میتوان گفت به دلیل این که گیربکس در راستای دیفرانسیل قرار دارد و نیروی مستقیم را به دیفرانسیل منتقل میکند و این درحالی می باشد که دیفرانسیل در جهت عمود بر محور متحرک خودرو قرار دارد و باید نیروی خروجی از دیفرانسیل به سمت چرخ ها تغییر زاویه ۹۰ درجه داشته باشد و این قرارگیری به واسطه هرزگردهایی که دنده دیشلی نامیده میشوند امکان پذیر میباشد چون دنده دیشلی کرانویل و پینیون را در موقعیت مورد نظر مهار میکند.
سومین وظیفه که شاید بتوان گفت مهمترین وظیفه در عملکرد دیفرانسیل میباشد تقسیم نیروی ورودی و برقراری توازن سرعت بین دوچرخ در محور متحرک می باشد.
زمانی که خودرو خارج از خط مستقیم حرکت کند. مانند زمانی که میخواهد یک میدان را دور بزند یا از یک پیچ عبور بکند سرعت چرخش چرخ داخل پیچ کمتر از چرخ خارج پیچ میباشد. تا خودرو منحرف نشود و در این زمان است که دنده دیشلی وارد عمل میشود، دنده دیشلی متناسب با نوع خودرو و انواع دیفرانسیل آن ۲تا ۴ عدد میباشد و در زمان گردش خودرو دنده دیشلی هایی که در داخل قوس چرخش قرار دارند با هرز گشتن باعث تنظیم حرکت خودرو و جلوگیری از انحراف آن خواهند شد.
سوال و جواب های فنی مربوط به دیفرانسیل
دیفرانسیل در ابتدا دارای دو قسمت اصلی به نام های دنده کرانویل و پینیون می باشد که از طریق این دو قطعه باعث افزایش توان و گشتاور خروجی موتور پس از عبور از گیربکس میشود و این عمل به واسطه اختلاف اندازه دنده های کرانویل و پینیون انجام میشود و همزمان با این افزایش توان و گشتاور و نیروی ورودی به دیفرانسیل نسبت به نیروی خروجی از آن به اندازه ۹۰ درجه تغییر خواهد داشت که این کار به واسطه نحوه قرار گرفتن کرانویل و پینیون روی هم انجام می شود.
در آخر
در صورتی که دنده دیشلی دچار خرابی بشود صدای غیرعادی تلق تلق مانندی از گیربکس و دیفرانسیل به خصوص زمان حرکت از روی دست اندازها و یا هنگام چرخش خودرو شنیده میشود که درصورتی که به آن توجه نشود و به موقع و نسبت به تعویض این دنده ها اقدام نشود ممکن است دیفرانسیل شکسته یا پلوس ببرد.